In het kort: JINC zorgt ervoor dat leerlingen die het sociaaleconomisch moeilijk hebben meer inzicht krijgen in de arbeidsmarkt én in hun eigen talenten. Dit doen we door hen onder te dompelen in de praktijk. Tijdens Bliksemstages maken ze kennis met allerlei beroepen en sectoren, door onze Sollicitatietrainingen leren ze veel over sociale vaardigheden, plannen, solliciteren en ondernemen.

De aanpak van JINC is redelijk uniek. En wel om de volgende redenen:

We zetten professionals uit het bedrijfsleven in

Onze trainingen worden (grotendeels) gegeven door vrijwilligers uit het bedrijfsleven. Concreet: hr-profesionnals leren jongeren solliciteren en ondernemers laten jongeren ontdekken of een eigen zaak iets voor hen is. Tijdens Bliksemstages mogen leerlingen meewerken, zodat ze zelf ondervinden welk beroep bij hen past.

Dit heeft twee belangrijke gevolgen. In de eerste plaats nemen de leerlingen hun trainer, of begeleider erg serieus, ze hebben immers geen leerkracht maar iemand uit het werkveld voor zich. Het geleerde blijft daardoor langer hangen. Daarnaast zorgt de inzet van ‘professionals’ ervoor dat de tijdsinvestering voor de school relatief klein blijft.

We nemen de organisatie grotendeels uit handen

JINC legt alle contacten met bedrijven en zorgt ervoor dat er steeds voldoende vrijwilligers en bedrijven zijn die willen meedoen. Daarnaast hebben we voor elk project een lesprogramma ontwikkeld dat leerkrachten kunnen volgen ter voorbereiding en reflectie. Ook geven we een briefing aan de deelnemende vrijwilligers en leerkrachten.

De tijd die de school dan nog moet investeren, verschilt per project. Een Bliksemstage kost een leerkracht maximaal vijf uur. De details per onderdeel zijn te vinden op de projectpagina’s.

Ons programma past vaak in het curriculum

In veel gevallen kosten JINC-projecten geen extra tijd, ze zijn in te plannen binnen reguliere lessen. Voor een Sollicitatietraining bijvoorbeeld moeten leerlingen een brief en cv schrijven, en daarmee past het project bij Nederlands en PAV. Kijk voor precieze informatie op de projectpagina’s.

We weten dat het werkt

We vinden het belangrijk om zeker te weten dat onze projecten nut hebben. Daarom zullen we in de toekomst regelmatig (onafhankelijk) onderzoek verrichten naar de effectiviteit ervan.

Het staat scholen vrij om te kiezen voor een of meerdere projecten. Het effect is echter het grootst als leerlingen aan meerdere projecten deelnemen, dan versterken ze elkaar.

Ben je geïnteresseerd om met je school mee te doen? Dan gaan we graag met je in gesprek over een samenwerking die past bij jou en bij ons.

Wil je praten over samenwerkingsmogelijkheden?

Vul nu je e-mailadres in en wij nemen contact met je op.